dinsdag 26 augustus 2014

Misosoep

Enige tijd geleden kocht ik een pot Miso. Ik had ergens gelezen dat dit goed was voor de vertering. Nu werd het tijd om hem eens te gebruiken en dus ging ik op zoek naar een recept voor een lekker misosoepje.
Via een online zoekopdracht kreeg ik onnoemelijk veel verschillende resultaten.
Ik ging uiteindelijk voor het eenvoudige receptje van De Groene Mama:
Misosoep met broccoli en tofu.
De sausjes als extra smaakmakers liet ik achterwege, aangezien we hier met kleine kinderen in huis zitten en ik mijn slaagkansen wilde verhogen ;)



Wat is miso?
Miso is een condiment, een smaakmaker. Het is een pasta van gefermenteerde soja, eventueel aangevuld met granen, die in het Verre Oosten al 1300 jaar bekend staat om zijn culinair belang en zijn weldadige invloed op de gezondheid. (bron)
Er bestaan hinderden soorten miso, afhankelijk van de plaats waar ze vandaan komen, de samenstelling, het klimaat en de omgeving. Als basisproduct in het Japanse voedingspatroon wordt miso in de eerste plaats in soepen gebruikt, in combinatie met zee- en tuingroenten. 
Misosoep verwarmt de maag en stimuleert de eetlust aan het begin van de maaltijd.
Andere toepassingsmogelijkheden zijn bv. in sausen, dressings, smeersels, deegwaren, stamppotten en groentegerechten. (bron)



Ingrediënten:
- een sjalotje
- een pakje Tofu (270g)
- een broccolistronk (500g)
- een halve prei
- kokosolie
- 700 ml kokend water
- 3 eetlepels miso (hier biologische bruine rijst miso)



Hoe ga je te werk?
Snij de Tofu in kleinere kubusjes, evenals het sjalotje en de prei. Snij van de broccolistronk de roosjes af.
Doe de kokosolie in je wok en verwarm tot je 'rook' ziet opstijgen. Doe dan de stukjes Tofu, sjalot, prei en broccoli in de wok. Laat 4 tot 5 minuten garen terwijl je roert. De broccoli krijgt een felgroene kleur ;)
Doe er dan de 3 eetlepels miso en het water bij en roer nog eens goed door. Laat 5 minuten trekken op een laag vuurtje. 
Opgelet: Laat het gerecht niet meer koken nadat je er de miso hebt bijgedaan, dit doet al de goede eigenschappen van de miso teniet!
Dien op met een stukje zelfgebakken brood.

Je kan naar eigen smaak extra smaakmakers toevoegen zoals sojasaus of iets met meer pit.

Experimenteer naar hartelust met verschillende soorten groenten!


Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen